![]() |
![]() |
![]() |
Realizacja złożonych celów administracji publicznej wymaga skutecznego zarządzania i koordynacji. Coraz większe znaczenie w administracji państwowej, samorządowej, instytucjach państwowych nabierają rozwiązania zarządcze, a poziom i skuteczność prowadzonych działań w urzędach jest nieustannie przedmiotem oceny. Zgodnie z projektem Strategii Sprawne Państwo (SSP) miarą sprawności państwa jest jakość i dostęp do usług publicznych, gdyż stanowią one ważny aspekt oceny skuteczności działań poszczególnych instytucji publicznych. Z badań przeprowadzonych w projekcie Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych kadr urzędów administracji samorządowej oraz przygotowanie profili kompetencyjnych kadr urzędów administracji samorządowej wynika, że sformalizowane systemy budowania jakości, wdrożone zostały w ok. 20% badanych JST, a także w połączeniu z rezultatami projektu systemowego CAF, tylko 30% JST w Polsce stosuje rozwiązania z zakresie zarządzania jakością. Zintegrowane systemy usprawniające procesy zarządzania organizacją (ERP) lub podobne spotyka się w badanych urzędach sporadycznie (6,4% JST). Ponadto w 66,4% JST wskazano na konieczność wsparcia szkoleniowego z zakresu organizacji urzędu i spraw kadrowych. Projekt jest odpowiedzią na rekomendacje zawarte w raporcie końcowym ww. projektu, w szczególności w zakresie promowania inicjatyw dotyczących wdrażania nowoczesnych metod wspierających procesy zarządzania JST (CAF, PRI) oraz umożliwienia wymiany doświadczeń i informacji między JST. Rezultaty ww. raportu wykazały, że tylko 7,6% gmin wiejskich i 19,7% gmin miejsko-wiejskich stosuje rozwiązania w zakresie zarządzania jakością. Niski poziom upowszechnienia tych rozwiązań jest zjawiskiem niepokojącym, gdyż ich stosowanie jest kluczowym czynnikiem kształtującym standardy zarządzania nowoczesną instytucją. Projekt zakłada pilotażowy komponent w tym zakresie (stworzenie systemu ewaluacji, certyfikacji), jak również przewiduje kontynuację działań mających na celu wdrażanie metody PRI w JST (dotychczas tę metodę wdrożono tylko w 14 JST). Zgodnie ze SRK podstawowymi mankamentami funkcjonowania instytucji publicznych jest relatywnie wąski zakres wykorzystania w ich działaniu koncepcji organizacji procesowej. Niejasny podział kompetencji i odpowiedzialności oraz niewydolna struktura administracyjna skutkuje dublowaniem się zadań oraz słabą koordynacją działań. Kluczowe jest zatem usprawnienie systemu zarządzania administracji poprzez szersze wykorzystanie narzędzi opartych na podejściu procesowym. W odpowiedzi na ww. problem projekt ma na celu opracowanie 3 nowoczesnych metod służących identyfikacji, opisowi oraz optymalizacji procesów zarządzania w JST. Zgodnie z SSP nieefektywne zarządzanie instytucjami publicznymi, w tym zarządzanie zasobami ludzkimi (brak standardowych rozwiązań dotyczących rekrutacji, oceny i motywacji pracowników samorządowych oraz konieczności stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych) stanowi bardzo słaby punkt administracji samorządowej. Jak wynika z raportu opracowanego na potrzeby ww. projektu, rozwiązania stosowane dotychczas w urzędach w połączeniu z niewystarczającymi środkami, cechuje niska efektywność wykorzystania zdobytej wiedzy (brak jasnych kryteriów delegowania na szkolenia, oceny odbytych szkoleń, różnorodność form przekazywania wiedzy wewnątrz organizacji). Jak wynika z raportu, w urzędach brakuje systemów planowania szkoleń (86%); w przypadku 75% urzędów nie jest przeprowadzana analiza potrzeb szkoleniowych oraz brak procedur oceny szkoleń (91%). Pomimo 2-letniego (nowa ustawa o finansach publicznych z 2010 r.) obowiązku stworzenia i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej (SKZ) w JSFB, obserwowana praktyka w JST i ich jednostkach organizacyjnych wskazuje na wiele niedostatków w tym zakresie. W opublikowanym w dniu 08/12/2011 raporcie NIK negatywnie ocenia dotychczasowe postęp i efekty SKZ. Słabości dot. m.in.: braku wyczerpującego opisu KZ w sposób wiarygodnie poświadczający, że kierownicy jednostek zapewniają zgodność z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi oraz skuteczność i efektywność wykonywanych zadań (9 weryfikowanych jednostek, 45%), braku zarządzania ryzykiem (co dotyczy aż 19 urzędów, 95%), niewystarczającego przygotowania pracowników (10 jednostek, 50%) do wdrożenia KZ, niezbędne są zatem działania modernizujące procesy zarządzania jakością Konieczne staje się przekształcenie istniejących struktur władzy w organizmy funkcjonujące sprawnie i efektywnie, zgodnie ze standardami nowoczesnych metod organizacji i zarządzania. Projekt jest spójny z Celem szczegółowym 3 PV PO KL (Sprawne państwo na poziomie lokalnym i regionalnym) oraz z SSP (Kierunek interwencji 1.3 Efektywne i funkcjonalne urzędy). Celem głównym jest stworzenie systemu wsparcia doradczo-eksperckiego dla JST w osiąganiu celów i realizacji zadań publicznych poprzez modernizację procesów zarządzania rozumianych jako proces, na który składa się szereg czynności mających charakter elementarnych podprocesów. Realizacja celu odbywać się będzie poprzez upowszechnienie nowoczesnego modelu organizacji i funkcjonowania administracji samorządowej, wdrożenie mechanizmów wymiany doświadczeń i wypracowanych standardów. Projekt wychodzi naprzeciw problemom związanym z funkcjonowaniem obszarów funkcjonalnych w Polsce. W świetle nowej koncepcji dotyczącej obszarów funkcjonalnych niezbędna jest identyfikacja i analiza deficytów w zakresie zintegrowanego podejścia do zarządzania obszarami funkcjonalnymi oraz poszukiwania efektywnych rozwiązań w tym zakresie.
I. Wzrost skuteczności zarządzania zasobami ludzkimi w JST.
Oczekiwane efekty Poprawa standardów zarządzania w jst poprzez wdrożenie do 2015 r. w urzędach JST systemów zarządzania satysfakcją klienta (20%), systemów wspierających zarządzanie jakością (30%), standardów zarządzania zasobami ludzkimi (40%) oraz modernizację dostępu do informacji publicznej (20%). Wzrost skuteczności i efektywności działań JST osiągnięty zostanie poprzez podwyższenie kwalifikacji osób odpowiedzialnych za sfery organizacji, zarządzania i informatyki JST. Szkolenia wpłyną także na lepszą jakość zarządzania procesami w JST, co bezpośrednio przełoży się na większą skuteczność realizacji procesów i podniosą ich efektywność. Wartością dodaną projektu będzie m.in. wzrost świadomości obywateli poprzez działanie JST w sposób transparentny wg przyjętych i doskonalonych standardów zarządzania, z uwzględnieniem parametrów takich jak sprawność i efektywność. Jednocześnie wartością dodaną proj. jest fakt, iż proj. realizowany zostanie z największymi uczelniami w Polsce, które dysponują ogromnym potencjałem naukowym co będzie miało bezpośredni wpływ na jakość prowadzonych w ramach projektu szkol.oraz doradztwa. Transparentność działań związanych z zarządzaniem procesami pozytywnie wpłynie na rozwój społeczności lokalnej oraz współpracę pomiędzy zainteresowanymi stronami, co podkreśli wizerunek otwartego i przyjaznego obywatelowi urzędu. |